A home office mellékhatásai - avagy: hogy ne csavarodj be, ha otthon dolgozol?

Folytatom a legutóbbi Home office témát, mert mindig lehet hova boncolgatni a témát és tanácsot adni a sikeres otthoni munkavégzéshez.

Már több, mint 3 hónapja, hogy itthon dolgozom, és még tanulok is mellette. Könnyen össze tudtam hangolni a sok teendőmet, bár ez is időbe telt, mire rájöttem, hogy hogyan vagyok a leghatékonyabb.

Az elejétől kezdve nagyon jól ment minden, de persze ehhez kellett a jó tervezés is. Mindig egy egész hónapot terveztem meg, természetesen ha közbejött egy határidős munka vagy egy váratlan esemény, akkorra is volt megoldásom (egyébként már tizenéves korom óta lételemem a tervezés, amit az évek folyamán egyre csak finomítottam).

Viszont nemrég engem is elért, amit eddig csak olvastam másoknál. Akkor még nem értettem, hogy lehet, hogy otthonról dolgoznak, és mégsincs hozzá kedvük, meg fáradtak, lehangoltak, stb. Aztán egyik pillanatról a másikra rájöttem. Először nem vettem észre, csak 2 nap után, hogy miért van az, hogy a tanulásra nem tudok koncentrálni, az íráshoz nincs ihletem és ötletem, sőt, még a ház körüli teendőkhöz sem. Végiggondoltam, hogy mit olvastam másoknál, majd rájöttem, hogy ugyanazt élem át most én is. Főleg úgy, hogy én még hétvégén sem tudtam elengedni a munkát (mondjuk a tanulást igen...), ezek a napok csak annyiban különböztek a többitől, hogy az ágyban, tévézés közben laptopoztam, nem pedig az itthoni irodámban.

Eszembe jutott egy kedves mentorommal történt korábbi beszélgetés, meg is kerestem ez ügyben - sőt, pont ő is aznap posztolt erről, így adott volt a helyzet -, és ő is azt javasolta, amire már gondoltam, hogy pihenjek pár napot.

Megfogadtam a tanácsát, és "szabadságot" vettem ki. Azért is tettem idéző jelbe, mert biztosan furcsán hangozhat, hogy amúgy is itthon vagyok, milyen szabadságot akarok még? Bizony kell a szabadság ilyenkor is, még ha furcsának is tetszik. Hisz otthon is az ember dolgozik, gondolkodik, folyamatosan figyel és koncentrál, az agyát otthon sem hagyja pihenni. Ennek pedig előbb-utóbb következménye lesz. Hát ez történt velem is.

Visszagondolva valóban pörgött az agyam folyamatosan, újabb és újabb ötleteken gondolkodtam, tervezgettem, kutatómunkát végeztem és nem mellesleg tanultam, projektmunkát (szakdolgozatot) írtam, szóval sosem unatkoztam. Meg is lett az eredménye. Nem véletlenül jár a munkahelyeken is szabadság minden dolgozónak, pont az ilyen esetek elkerülése végett.

De mit lehet ilyenkor tenni? A válasz könnyű: pihenj! Most 100-ból 99 ember azt mondaná, hogy oké, de mégis hogyan? "Ott a gyerek, ott a háztartás, ott a kert, a stb. Nincs idő pihenésre". Nekem erre csak annyi a válaszom, hogy de van, csak meg kell találni az egyensúlyt a feladatok között. Tudom, hogy ilyenkor még a főzés is problémás tud lenni, meg minden más is, de ha a következő tippeket tudod hasznosítani, könnyű dolgod lesz:


  • főzd azokat az ételeket, amiket nagyon szeretsz (vagy rendelj valahonnan), hogy kicsit feldobd a kedved
  • ha nagyobb gyereked van, vond be nyugodtan a házimunkába, segítsen be egy kicsit, ha pedig babócád, akkor nyugodtan legyél önző, kérd meg apát, nagyobb testvért vagy a nagyszülőket, hogy segítsenek kicsit: vigyék el sétálni, játszótérre, fagyizni, akármi (a napközbeni szundikálás vagy egy relaxáló fürdő ne legyen luxus!); vagy amcsi filmekben láttam, hogy kisgyerekes barátok át szokták vinni egymáshoz a gyerekeket pár órára, míg ők tudnak pihenni, kettesben lenni, ügyet intézni, stb.
  • ha kertet művelsz, azt úgyis reggel vagy este csinálod, napközben a 40 fokban nem fogsz kapálni, sem öntözni, így az is be van osztva a napodba
  • főzni sem kötelező minden nap, hisz lehet ételt készíteni 2-3 napra előre is. Ha a család nem eszi meg a másnapi ételt, az - már bocsánat, de - hisztis és elkényeztetett jellemre vall. Ilyen esetben jöhet a jól bevált "eszel amit találsz" módszer (én is ezt csináltam, és minden főtt étel elfogyott)
  • menj valahova! - akár boltba, akár a közeli parkba sétálni, akár kirándulni, lényeg, hogy mozdulj ki néha, hidd el, nagyon jó hatással lesz rád
  • fuss össze néha barátokkal, rokonokkal, hogy feltöltődj
  • végül, de nem utolsó sorban, ami nekem a legnagyobb lökést adta: próbálj meg nem idegeskedni annyit, hisz otthon lehetsz egész nap, más ezért bármit megtenne, és lehet, hogy sosem adatik meg neki (ha viszont utálsz otthonról dolgozni, ülj be egy kávézóba, bérelj irodát, vagy keress olyan munkahelyet, ahol kötött munkavégzés van és megoldódott a probléma)
A gyerekkel kapcsolatos dolgokon kívül nekem minden bevált, így biztosan hasznos lesz ez a néhány tanács nektek is.

Na de nézzük, hogy hogyan lehet ezt a problémát megelőzni:

  • először is, ezek után, ha a munkád megengedi, minden hónapban, vagy legalább kéthavonta tűzz ki magadnak néhány napot, amikor nem dolgozol (természetesen itt most nem a hétvégékre gondolok)!
  • oszd be jól az idődet! Ez az alapja mindennek, hisz munkahelyen is így dolgozik az ember. Nekem az vált be a legjobban, ha az aznapi legfontosabb feladatot végzem el legelőször, egyrészt, mert így megkönnyebbülhetek, hogy azon végre túl vagyok, másrészt, mert így könnyű koncentrálni a többi dologra
  • ehhez kapcsolódik, hogy ne akarj minden fontos feladatot már rögtön hétfőn elvégezni, egyrészt, mert könnyen elfáradsz, másrészt pedig haszontalannak fogod érezni a többi munkanapot, így könnyen eljutsz oda, hogy félvállról veszed a munkát
  • vigyél rendszerességet az életedbe! Legyen egy napi rutinod, amihez tudd, hogy hogyan és milyen módon térhetsz el, hogy ne legyen negatív hatással a munkádra

további segítséget pedig egy korábbi Instagram posztomból kaphatsz, ahol arról írtam, hogy legyél hatékony home office-ban:

Írj fel minden teendőt! 
És ezt most értsd szó szerint. Aki kevésbé tud egyszerre több dologra koncentrálni, az sokszor a legkézenfekvőbb dolgokat felejti el. Írd fel szépen mikor akarsz ebédelni, mikor megy a kedvenc sorozatod amit szeretnél megnézni kikapcsolódásképp, és ha utána még van munkád, talán nagyobb lendülettel vágsz bele. De ne felejts el minden elvégzett feladatot kihúzni a listáról, mert sokkal könnyebb, ha látod, hogy szépen fogynak a teendőid.

Telefon 
Akármennyire is nehezedre esik, ne hagyd, hogy a telefonod elterelje a figyelmedet, mert könnyen azon kapod magad, hogy 10 perce pörgeted a közösségi médiát. Próbáld meg a „szüneteidre” halasztani a hírfolyamok olvasását.

Levegő
Rendszeresen szellőztess, és ha lehetőséged adódik, menj ki az udvarra, erkélyre, igyál egy kávét vagy teát, néhány óránként egy ilyen 10 perces szünetet iktass be, hogy pihentesd az agyad, szívj egy kis friss levegőt.

Főzés 
Ha főzöl, akkor legyen egy heti menütervezeted, ami alapján tudod intézni bevásárlást, hús kiolvasztást, esetleg vásárlás után az adagolását lefagyasztás előtt. Figyelj oda a változatos étrend felállítására, ne legyen egyhangú, még ha csak magadnak főzöl is, próbálj figyelni, hogy minél egészségesebb legyen. Viszont figyelj arra is, hogy a főzéssel eltöltött idő ne menjen a munka rovására. Ha úgy könnyebb, vidd ki a laptopodat a konyhába, és így nem kell attól félned, hogy megfeledkezel a készülő ételről.

Nassolás
Én munka közben is szoktam nassolni, ezt akár te is megteheted pár felkockázott vagy szeletelt gyümölccsel.

Folyadék 
Mondani se kellene de muszáj, hogy igyál elegendő folyadékot! Otthon vagy, jobban tudsz erre figyelni, és az sem okozhat most gondot, hogy hányszor kell miatta kifutkozni a mosdóba (velem volt már, hogy a kolléganőimet zavarta).

Nektek hogy megy a home office? Okoz nehézséget? Vagy a kezdetektől fogva flottul megy minden? Esetleg van, amivel kiegészítenétek a listámat?

Nincsenek megjegyzések:

Üzemeltető: Blogger.