"Ha én is kiteszek néhány merészebb képet, nekem is lesz több százezer követőm. Ennyit megér"

Avagy az Instagram sötét oldala. Mikor leírtam ezt a mondatot, nyilvánosan még nem jelentette ki senki. Egészen idáig...

(Ezt a cikket először csak egy Instagram posztnak szántam, de annyi mondandóm van ezzel a témával kapcsolatban, hogy túl hosszú lett oda.)

Nagy bajban voltam ennek a cikknek a címével kapcsolatban. Amit először szerettem volna, azért biztos büntetett volna a Google. Elkezdtem gondolkozni másikon, de egyik sem tetszett igazán. Majd végül hagytam a címet, és elkezdem írni a posztot. A legelső, bevezető mondat annyira megtetszett, hogy végül az lett a bejegyzés címe.

Ma már szinte nincs olyan ember az országban, aki ne ismerné (ha máshogy nem, hallomásból) azt a néhány tizenöt-hat éves kislányt (köztük egy fitneszguru lányát), akik mindent megmutatva magukból "élik életüket" az Instagramon. Sokan foglalkoztak már a témával, de láthatóan ez még mindig nagyon kevés.

Nem vagyok idős, mindössze 31 éves, de mikor megnéztem ezeknek a lányoknak a posztjait és alatta a hozzászólásokat, a döbbenettől a sírás kerülgetett. Megdöbbentett az, hogy ezek a lányok mennyire elmondhatatlanul felelőtlenek, és megdöbbentett az is, hogy ezeknek a (z ismétlem 15-6 éves!!!) kislányoknak erősen középkorú férfiak milyen undorító, mocskos kommenteket írtak, a privát üzenetekről nem is beszélve. Mert biztosra vehető, hogy nem kevesen írnak nekik.

Ők ebből csak azt látják, hogy sorra jönnek a lájkok, a követők, a kommentek, vagyis szépen növekednek a számok az oldalukon. De ezek az emberek egyértelmű szándékkal keresik fel őket. Bemásolok néhány kommentet, szó szerint ezek vannak a posztok alatt, és újfent ismétlem, tizenéves kislányoknak szólnak (természetesen moderálom őket):
"Föl izgultam" (kamu profil) ", "Szuper csaj" (40-es férfi), "Nagyon szexi vagy" (10-12 év körüli kisfiú), "Dejó va**gad van" (kamu profil), "Telibe raknak azt a p*pot" (kamu profil), "De jó pi**ád van" (kamu profil), "Ahh ez a s*gg (10 év körüli kisfiú!!!), "Szetny*lnam a popsid" (kamu profil),
Igen, pirossal emeltem ki, mert nem csukhatjuk be a szemünket, nem mehetünk el szó nélkül emellett

Szerencsére a másik oldal sem marad néma (de sajnos ők vannak kevesebben):
"Miért hagyják a szüleid, hogy így viselkedj? Hány évesen kelleted magad?", "Nem vagy te kicsi ahhoz hogy ennyit mutogasd a tested?", "Szia! Nemntudom,hogy hány éves vagy, de nem gondolom, hogy egy fiatal lánynak ilyen képeket kellene posztolnia. Igen, csinos vagy, mint "kislány"." - ezt az utóbbit persze volt, aki nem értette, mert szerinte semmi rossz nincs egy tangás-fürdőruhás képen, amit egy 15 éves kislány tesz ki.

Szóval láthatjátok, minek teszik ki magukat ezek a fiatal lányok, ha nem elég óvatosak, vagy ha azt hiszik, hogy ez egy ártatlan dolog. Tetszik vagy sem, igenis ellenőrizni kell őket, mert az Instagram nem teszi meg. Hiába nem lehet bizonyos kor alatt regisztrálni, mindenki azt jelöl meg születési dátumként, amit csak akar. Ne hagyjátok, hogy egy naiv döntés miatt célponttá váljatok/váljanak a gyerekeitek. Plusz probléma, hogy esetleg az iskolában is érheti attrocitások emiatt akár az osztálytársak, idősebb diákok, vagy az iskola vezetősége által. Hogy miért írom neked, hogy figyelj oda? Mert a TE felelősséged, te vagy a szülője/nevelője/gyámja, vagyis TE tartozol érte felelősséggel.

Nincsenek megjegyzések:

Üzemeltető: Blogger.